Het is echt zinvol wat we doen...

‘Ik vind dat we het niet moeten doen’ wordt er geroepen bij ons in de studio. ‘Er wordt met dit product geen maatschappelijke bijdrage geleverd, maar het kost wel grondstoffen, energie, geld en moeite’.

design team

door: Andreas

founding partner & creative director


Moet je iedere potentiele opdracht aannemen? Mag je als dienstverlener tegen klanten zeggen wat je zinvol vind en niet, terwijl je aan de andere kant voor je business toch opdrachten nodig hebt?

Binnen ons bureau hebben we grenzen gesteld als het gaat om industrieën waar we niet voor werken. Om morele redenen of omdat we het niet interessant vinden. Dan praten we bijvoorbeeld over de tabaksindustrie, wapenindustrie, seksindustrie, industrieën waar dierproeven plaatsvinden en nog een aantal.

We werken met alle plezier voor alle overige industrieën. Maar wie zegt dat het daarmee is afgedaan heeft het mis. Want loop nou zelf eens door een Blokker, Marskramer of ander warenhuis vol met kunststof spulletjes. Of een Mediamarkt, Saturn, Gamma of Etos. We willen verscheidenheid en keuze hebben. Marketing afdelingen bedenken daarom steeds weer gaatjes en niches om die op te vullen met meer tosti-ijzers, waterkokers, tandenborstels, kinderwagens en boormachines. Zijn die spulletjes echt allemaal weer beter dan hun concurrent? Zijn ze anders? Of komen veel van dit producten toch gewoon uit dezelfde fabriek rollen met net een ander kleurtje en logo?

Een retorische vraag natuurlijk, we kennen het antwoord, maar daardoor voor productontwerpers niet minder actueel. Het liefst ontwikkel je een serieus product, iets zinvols, iets wat nog niet bestaat en dat echt een leven van een mens of kind verandert ten positieve. Dat hoeft niet altijd een medisch product te zijn, soms zijn hele technische professionele producten die in kleine aantallen gemaakt worden en voor het grote publiek onzichtbaar zullen blijven bijzonder nuttig voor ieders welzijn en veiligheid.

Dan gaat zo’n ontwerpproject opeens ook vooral om kwaliteit en speelt budget een veel kleinere rol. En als team van ontwerpers weet je dat het echt zinvol is wat je doet, ook al zul je er misschien nooit een design award mee winnen en zal het geen sexy massaproduct worden dat in ieder schap ligt en iedereen kent.

Nee, soms doen we een project niet. Niet omdat we geen zin hebben om te ontwerpen, maar omdat we de relevantie en zin van een product niet zien en daardoor misschien inderdaad ook minder motivatie hebben om aan specifiek zo’n product te werken. En dan kun je je maar beter richten op projecten die wel zinvol zijn.
 

Bent u geinteresseerd in industrieel design? Ontvang ons Design Magazine.



Ontvang nu ons maandelijkse Design Magazine per e-mail.

Het Design Magazine staat boordevol met kennis en inspiratie over industrieel design, nieuwe ontwikkelingen, materialen, innovatie en frisse concepten.



Duurzame groei begint met productinnovatie

Uw bedrijf heeft pro-actieve productinnovatie en industrieel design nodig om te groeien. Het blootleggen van kansen, goed product design en het initiëren van slimme strategieën zijn de bouwstenen die u zullen helpen.

Wij komen graag vroegtijdig aan boord om u te helpen met productontwikkeling van idee tot productie. Wij werken samen met uw team door middel van onze unieke look-in-de-kitchen sessies, de effectieve single-developed-concept strategie, we beheersen risico's en houden focus.

Wilt u meer weten? Ontvang ons gratis Playbook.



contact

BLUELARIX DESIGNWORKS
Gedempt Hamerkanaal 253
1021 KP Amsterdam
 
T: 020 820 22 11
E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
maandag - vrijdag: 9.00 - 18.00 uur
Disclaimer & Copyright
 
 
 
 

 

bluelarix product design on facebook

 

 

referenties